Vi älskar Europa!

Onsdag 14 februari 2024

Idag är det Alla hjärtans dag och då vill vi ta tillfället i akt att berätta att vi älskar Europa och att det är anledningen till varför vi tycker att EU är så viktigt. Vi vill också redan nu passa på att påminna om att det är EU-val den 9:e juni.*

Det handlar om…

…frihet och demokrati: Vi älskar Europa och därför kallar vi oss gärna Sveriges mest EU-positiva parti. Liberalerna är idag det enda parti som tydligt tar ställning för att fördjupa frihetsprojektet EU, för i grund och botten är det just frihet EU handlar om. När demokratin och friheten hotas så måste Europa hålla ihop mot krig, förtryck och diktaturer. Ett starkt och enat EU är vårt bästa vapen mot Putins Ryssland.

…klimatet: EU är också vår bästa möjlighet att klara klimatomställningen eftersom det är världens viktigaste klimatorganisation. Vi vill ha en betydligt mer fossilfri energiproduktion av både förnybart och kärnkraft runt om i Europa. Samtidigt behöver det kosta mer att släppa ut.

…kriminaliteten: Genom EU bekämpar vi också den organiserade brottsligheten. Vi vill se att EU inrättar en gemensam operativ polisstyrka som kan ingripa över landsgränserna. Man ska inte tro att man kan leva det ljuva livet vid Medelhavet utan risk att åka fast.

…konkurrensen: Vi tycker att Sverige ska gå från basic-medlem till premium-medlem genom att införa euron. Det är hög tid nu. Det vore bra att byta ut vår svajiga krona mot den stabila euron. Det skulle stärka vår konkurrenskraft, underlätta för den som reser och ger oss också en plats vid förhandlingsbordet tillsammans med de andra länderna som redan inför euron.

Fr.v. Sukrî Demir, Marianne Damström Gereben, Anna Maria Corazza Bildt, Peter Edholm, Gustavo Caballero Cervantes.

I söndags hade Liberalerna Solna årsmöte och gästades då av en av våra toppkandidater till Europaparlamentet, Anna Maria Corazza Bildt. Anna Maria är en passionerad företagare och betonade vikten av EU också i förhållande till Solna som under många år blivit prisat för Sveriges bästa företagsklimat. Det är viktigt att Solna fortsätter sträva efter ett gott företagsklimat eftersom det är de som skapar jobben.

EU bygger på fyra friheter. Det handlar om fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital. Det betyder i praktiken att du kan resa fritt, studera utomlands utan dyra avgifter, arbeta var du vill eller handla med vem du vill utan dyra tullar. Anna Maria talade mycket om just frihandel och det kan tyckas vara en självklarhet att klicka hem vad du vill från en tysk nätbutik men det blir genast något annat om butiken ligger i Storbritannien, och det gäller både dig som privatperson eller som företagare. Många är de britter som idag ångrar att de röstade ja till att gå ur EU.

EU är den bästa garanten för fred och demokrati och därför måste vi också vara tuffa mot de medlemsstater som inskränker rättsstaten, begränsar pressfriheten eller kränker minoriteters rättigheter. EU måste ha hårda nypor när länder exempelvis inte respekterar HBTQI-personers rättigheter. Eftersom vi tycker att EU-samarbetet är så viktigt måste vi också våga vara tuffa och säga ifrån när medlemsstater inte följer EU:s stadga, annars finns risken att man inte tar det på allvar.

Idag är det knappt fyra månader innan vi går till valurnorna igen och den här gången gäller det EU-valet. Vi älskar som sagt Europa och vi kommer återkomma löpande under våren med vår politik för ett ännu bättre och vassare EU. Vi hoppas att du också lägger en röst för fred och frihet i EU-valet, att du lägger en röst på Liberalerna.

* Förtidsröstningen börjar redan den 22:a maj i Sverige.