HBTQI-rättigheter är mänskliga rättigheter

Onsdag 7 februari 2024

I förrgår så gick QX Gaygala av stapeln på ett fullsatt Cirkus på Djurgården. Gaygalan är ett årligen återkommande evenemang som blivit mäkta populärt och numera också sänds på TV4 som ett sammandrag. Nu på måndag 12/2 kl. 20.00 kan du se det igen. Under galan så delas en mängd olika priser ut såsom till Åtets Scen, Årets Drag och Årets HBTQ-person. Jan Jönsson, liberalt oppositionsborgarråd i Stockholm var nominerad i kategorin Årets Keep up the good work men här var det istället Signe Krantz, ordförande för Transsammans som vann det ärofyllda priset. Men Jan Jönsson var lika glad för det och vi passade på att ställa några frågor.

Varför är QX Gaygalan viktigt? Dels är det förstås en viktig social träffpunkt för hbtqi-communityt under mörka vintern. Men den är också viktig för att visa att vi är många som står fullt ut bakom rätten att älska den man vill, äga sin egen kropp och uttrycka sig själv. Det är ett statement som är särskilt viktigt i dagens hårdnande samhällsklimat mot hbtqi-personer och andra minoriteter.

Du var nominerad i kategorin ”Keep up the good work”, varför har det varit viktigt för dig att uppmärksamma HBTQI-rättigheter? Jag är sedan många år vigselförättare. När jag lägger ut bilder från mina vigslar på sociala medier taggar jag alltid med #loveisliberal. För att få älska ven man vill måste vara kärnan i ett frihetligt samhälle. I mitt fall handlar det dessutom om att stå upp för en redan utsatt grupp, våra Dragqueens och kulturarbetare, mot Sverigedemokrater och andra inskränkta människor som var helst de ges makt försöker begränsa grundläggande fri- och rättigheter för oss alla.

Liberalerna är idag ansvariga för dessa frågor genom minister Paulina Brandberg och igår blev Barbro Westerholm hyllad. Vi har ett stolt arv att förvalta. Vad hoppas du att Brandberg ska lyckas med under mandatperioden? Den allra viktigaste konkreta reformen att få på plats är förstås en ny könstillhörighetslag. Det skulle på riktigt ta Sverige ett stort kliv framåt för stärkta individuella rättigheter, där många andra länder nu gått förbi oss. Sen är det oerhört viktigt att Paulina tillsammans med alla oss liberaler slår ner stenhårt på kränkande och homofoba uttalanden, oavsett vem som uttalar dem. Väljarna och hbtqi-communityt räknar med oss där och här får vi aldrig svika!

I Solna fanns tidigare något som hette Likabehandlingskommittén som arbetade med just likabehandlingsfrågor. Denna skrotades av den nuvarande majoriteten med motiveringen att de skulle få större tyngd i kommunstyrelsen. Liberalerna har motsatt sig avskaffande av Likabehandlingskommittén och vi kommer fortsätta jobba för att den tas tillbaka.

-”Vi beklagar att majoriteten skrotade kommittén, tanken från deras sida var att frågorna skulle få större plats i kommunstyrelsen men drygt ett år in i den nya mandatperioden så kan vi se att det inte blivit något överhuvudtaget. Vi varnade för detta och vi fick rätt, det här är alldeles för viktiga frågor för att slarva bort på det här viset, säger Peter Edholm (L), gruppledare.”

Och slutligen tillbaka till Gaygalan. Under denna hyllas också de kände profiler som själva tillhört familjen eller som kämpat för gruppens rättigheter. En extra lång och varm hyllning fick i år ingen mindre än Barbro Westerholm som enträget kämpat för HBTQI-frågor under många många år. Inget öga var torrt. Aldrig glömd, alltid saknad.

Jan Jönsson intervjuas på Röda mattan inför galan. Foto: Dusjan Mijovski
Jan Jönsson tillsammans med galans stora vinnare, Elecktra som gick med inte mindre än två priser; Årets Drag och Årets Låt. Foto: Dusjan Mijovski