Liberalernas kamp för Villa Odin ger resultat.

Torsdag 15 februari 2024

I slutet av december skrev vi om det förslag som Liberalerna lagt i kultur- och fritidsnämnden om att rädda Villa Odin från att förfalla.

Bakgrunden var att man för 5 år sedan beslöt att upplåta en lokal åt det som kom att bli det bland annat mycket populära Cykelköket, men som nu i mångt och mycket tyvärr har blivit en cykelkyrkogård för Solnabornas uttjänta cyklar med kaos på nedervåningen och i trädgården. Dvs, inte alls i linje med hur man tar hand om en fin gammal kulturfastighet med väldigt högt kulturhistoriskt värde.

Nu har förvaltningens svar kommit vilka instämmer i problembilden och där man också meddelar att det pågår en översikt av hela kvarteret och dess verksamheter. Staden låter meddela att Cykelköket haft bemanningsproblem under en tid och att man kommer avveckla verksamheten under 2024.

– ”Vi är såklart väldigt glada att man från stadens sida hörsammat Liberalerna och nu gör en översyn av verksamheterna i Villa Odin. Vi kommer såklart att följa detta arbete mycket noga. Samtidigt avvecklas Cykelköket vilket får ses som en naturlig följd om det inte går att bemanna verksamheten så att miljön runtomkring hålls efter på det sätt platsen kräver och förtjänar”, säger Anne Utter (L), ersättare i kultur- och fritidsnämnden.

Anne Utter (L), ersättare i kultur- och fritidsnämnden.