Funkismello – också en melodifestival.

Fredag 2 februari 2024

Idag går startskottet för årets Melodifestival och det är Malmö som är först ut att ta emot ”Mello”-turnén. Samma stad står också värd för Eurovision Song Contest 2024 efter Loreens vinst i Liverpool förra året, och där alltså årets vinnare av Melodifestivalen kommer att få representera Sverige.

Melodifestivalen är omåttligt populär i Sverige. Få länder har samma passionerade förhållande till den som vi svenskar har. Inte nog med att det är flera deltävlingar på bästa sändningstid. Numera hittar du några av våra största artister där och töntstämpeln är borta sedan länge. Unikt är också att man tittar i alla åldrar. Melodifestivalen samlar gammal som ung som röstar för glatta livet via telefon och hjärtröstning i app.

En annan melodifestival är Funkisfestivalen. Det är en årlig sångtävling för personer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Festivalen arrangeras av den ideella föreningen Funkisglädje och här håller medlemskommunerna egna deltävlingar för artister inom LSS, varefter en vinnare från varje kommun skickas till semifinal och slutligen final.

Senaste året Solna representerades i Funkisfestivalen var år 2020. När Solna stad valde att inte fortsätta medlemskapet var tanken att staden skulle anordna en egen sångtävling för målgruppen, men detta har inte realiserats.

– ”Nu har Liberalerna tillsammans med Kristdemokraterna och Moderaterna lagt ett förslag genom en motion om att åter bli medlem i Funkisglädje då vi tycker att det är viktigt att Solna är en inkluderande stad och här kan vi göra en insats för en grupp som emellanåt glöms bort. Funkisfestivalen är väldigt uppskattat där målgruppen får glänsa på sina egna villkor. Det är också en förhållandevis liten summa vi talar om, medlemskapet i Funkisglädje som möjliggör Funkisfestivalen kostar 50.000 kr/år.”, säger Marianne Damström Gereben (L), 2:e vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

-”Funkisfestivalen är ett fantastiskt arrangemang och under de år vi hade uttagning i Solna var jag själv väldigt engagerad i tävlingen som både jurymedlem och besökare. Sällan har jag sett sådan känsla på en scen, säger Peter Edholm (L), gruppledare och tidigare kultur- och fritidskommunalråd.”

Vi tycker att ju fler melodifestivaler som kan skänka glädje, desto bättre och vi ser fram emot att åter igen få arrangera Funkisfestivalen. Vad gäller Melodifestivalen så kommer den såklart till Solna även i år. Traditionsenligt hålls finalen i Friends arena och den 9:e mars vet vi vem som kommer ta över stafettpinnen efter Loreen. Ses vi där?