Utveckla demokratin: Inför Solnaförslaget och öppna upp nämnderna

Torsdag 25 januari 2024

Vi lever idag i en demokrati men demokratin står under attack och måste hela tiden försvaras. Det kommer alltid att finnas de som vill minska individers rättigheter att få tänka, tro och leva som man vill. Vart fjärde år får vi makt att bestämma vägen framåt för Sverige, Stockholmsregionen och för Solna stad. Dock behöver alltid vårt demokratiska styrelseskick försvaras genom att utvecklas.

Vi vill att Solna stad ska vara en öppen kommun. Ett ”möjligheternas Solna” brukar vi säga. En stad där invånarna bjuds in att delta i kommunens utveckling även mellan valen. Vi vill därför att Solna inför en möjlighet för medborgare att väcka så kallade medborgarförslag. Vi har därför valt att väcka en motion om detta till kommunfullmäktige och vi har kallat konceptet för Solnaförslaget.

Enligt SKR (Sveriges kommuner och regioner) har medborgarna i drygt 200 av landets 290 kommuner möjlighet att skicka in medborgarförslag. Det blir allt vanligare att möjliggöra för invånare att skicka in så kallade ”e-förslag”, en tjänst där man kan lyfta förslag på åtgärder eller förbättringar i kommunen som andra medborgare sedan kan rösta på. För att skicka in ett förslag, eller rösta på ett befintligt, finns olika lösningar. En vanlig lösning är att e-legitimation används för att säkerställa att de röstande är folkbokförda i staden.

Solna, som har påfallande kunniga och engagerade invånare, är tyvärr inte en av de kommuner som har medborgarförslag. Det är ett stort resursslöseri att inte nyttja den samlade kompetensen och erfarenheten av det dagliga livet i staden som medborgarna besitter. Solnaförslaget skulle möjliggöra för Solnabor att komma med förslag på ett sätt som bidrar till en mer dynamisk politisk arena eftersom det skapar förutsättningar för en mer förutsättningslös debatt i kommunfullmäktige. Helt enkelt genom att förslagen presenteras utan att vara märkta med partilogga.

Prestige (eller vad det kan vara) gör att förslag från oppositionen ofta inte behandlas förutsättningslöst. Det tillhör undantagen att motioner från oppositionspolitiker bifalls. Idéer från styrande politiker väcks i stort sätt aldrig som motioner i fullmäktige. De debatteras ofta inte alls i någon större krets förrän det finns ett färdigt förslag som har förankrats inom styrande koalition och då är det väldigt svårt att få till förändringar.

Genom Solnaförslaget skulle vi även stärka inflytandet för personer under 18 år och för vissa Solnabor med utländska medborgarskap. Ee som på valdagen inte får rösta på ett parti kan alltså genom Solnaförslaget vara med och föreslå förbättringar. Om Solnaförslaget därefter får tillräckligt många röster är det upp till kommunfullmäktige att besluta om genomförande eller ej. Om förslaget får tillräckligt många röster inom loppet av tre månader så ska förslaget behandlas i kommunfullmäktige. Gränsen frö ”tillräckligt många röster” kan sättas vid exempelvis en promille av befolkningen, vilket i Solnas fall skulle innebära cirka 85 röster.

– Demokratin ska alltid utvecklas och möjligheten att lämna medborgarförslag av olika slag finns idag i en stor majoritet av landets kommuner. Vi menar att det nu är hög tid att vi inför en möjlighet även för Solnaborna att lämna förslag på hur staden ska kunna bli ännu bättre, säger Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

I linje med detta vill vi också att man inför öppna nämndsammanträden.

Det vill vi för att vi tycker att det är rimligt Solnabor som inte själva är politiker bereds möjlighet till insyn i stadens demokratiska och politiska processer. Öppna nämndsammanträden innebär alltså att intresserade kommuninvånare ges rätt att närvara som åhörare vid nämndsammanträdena. Undantag måste göras när en nämnd behandlar ärenden som är myndighetsutövande eller där sekretess råder, som exempelvis byggnadsnämnden och socialnämnden.

En enskild nämnd kan redan idag (enligt gällande reglemente) besluta i denna fråga men det lär inte bli av förrän den styrande majoriteten har bestämt sig för att ta detta steg.

Förslagsvis har man öppna nämndsammanträden under exempelvis ett halvår varefter man utvärderar hur det har fungerat innan man tar ställning till hur man ska göra efter en sådan provperiod.

– Förutom att införa Solnaförslaget, tycker vi att det vore klokt att göra nämndsammanträdena öppna för alla Solnabor. Det är viktigt för insynen och kan förhoppningsvis göra fler intresserade av politik, säger Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.