Solna behöver HBTQI-säkra äldreomsorgen

Onsdag 6 mars 2024

Det finns många fördomar mot äldre. Det finns en bild av att äldre är personer som har arbetat på samma arbetsplats och har varit gift med samma person hela livet och som numera älskar att spela bingo. Så är det inte. Bara för att man blir årsrik förändras inte vem man är eller vilka preferenser man har.

Därför är det viktigt att vi har en äldreomsorg som kan möta allas behov och få alla att känna sig trygga och accepterade för den de är. Så är det tyvärr inte idag.

Samhället har utvecklats rejält bara de senaste 40 åren. Den som växte upp på 40, 50, 60- och 70-talen var med om en stigmatisering av homosexuella som för yngre generationer känns främmande. Men om man som hbtqi-person en gång har upplevt stigmatisering och diskriminering och dessutom vet att fördomar gentemot äldre är vanligt förekommande så är det inte konstigt om man känner oro inför att i framtiden behöva äldreomsorg.

En kartläggning som Socialstyrelsen presenterade i oktober 2023 visar att många äldre homosexuella, bisexuella och transpersoner känner stor oro inför att åldras och bli beroende av samhällets omsorg. De är oroliga för att personalen ska bemöta dem negativt och med fördomar och att de, precis som när de var unga, inte ska kunna visa vem de är och leva det liv de önskar.

Kartläggningen visar också att kunskapen om den särskilda utsatthet många äldre hbtqi-personer har är långt ifrån tillräcklig och att alltför lite görs för att höja kunskapen hos dem som arbetar med och möter våra äldre. Ett talande exempel är att så få som var femte kommun under de senaste tre åren har genomfört någon form av kunskapshöjande aktivitet för personalen inom vård och omsorg som innefattat information om äldre hbtqi-personer. Det är bara en av alla brister som finns.

De friheter som säkrats måste gälla för alla. Det samhälle vi lever i idag är till stor del en produkt av tidigare frihetskamper. Många av dagens äldre hbtqi-personer tillhör den generation som stod på barrikaderna, gick i demonstrationstågen och höjde sina röster för att alla ska få älska den de vill och leva det liv man önskar. Att just de personerna nu känner oro för hur de ska behandlas när de blir beroende av samhället är inget annat än ett stort svek.

För oss liberaler är det självklart att alla ska kunna leva livet – hela livet – och alla ska ha rätt att bemötas utan fördomar. Därför lade vi en motion vid förra kommunfullmäktige om precis detta och att det måste säkerställas att all vård- och omsorgspersonal har relevant kunskap om äldre hbtqi-personers särskilda utsatthet och att det finns rutiner för hur denna grupp ska bemötas.

– ”Jag är själv homosexuell. En dag kommer även jag förmodligen behöva hjälp från någon utomstående, antingen hemma eller på ett boende. Då hoppas jag verkligen att jag bemöts utifrån vem jag är och på ett sätt som inte färgas av fördomar och okunskap. Det ska såklart vara en självklarhet redan nu”, säger Peter Edholm, gruppledare för Liberalerna i Solna.

Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.