S-ledda styret tog sitt förnuft till fånga – överklagar inte

Fredag 29 mars 2024

Som rubriken säger så tog det S-ledda styret till sist sitt förnuft till fånga då vi idag nåddes av beskedet att de inte överklagar Länsstyrelsens beslut. Det gäller alltså den ansökan från Fortifikationsverket om bygglov för ett staket som S/V/C/MP i byggnadsnämnden Solna helt obegripligt bestämde sig för att avslå. Staketet ska omgärda det nya Nationellt cybersäkerhetscenter och det säger sig självt kan man tycka att verksamheten kräver att obehöriga hålls borta och att intrånget i nationalstadsparken får anses som ringa. Men det tyckte som sagt inte det S-ledda styret. Rikets säkerhet var underordnat.

Vill du läsa mer om ärendet har vi tidigare skrivit om det här och här.

– Jag blev väldigt förvånad när jag fick veta att S, V, C och MP alla ville gå emot tjänstemännen som föreslog att man skulle godkänna att det här staketet sätts upp. Att den styrande majoriteten i en nämnd går emot tjänstemännen måste kunna ske ibland, men här valde de verkligen en helt galen ståndpunkt. Det är synd att det skulle ta flera månader för det S-ledda styret att inse det och nu hoppas jag att de inte hittar på några andra hyss som fördröjer detta som är så viktigt för vår säkerhet, säger Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

– Länsstyrelsens beslut i frågan visar att vi i oppositionen hade rätt i sak redan vid byggnadsnämndens sammanträde, där vi yrkade på att Fortifikationsverket skulle beviljas bygglov. Intrånget i nationalstadsparken är väldigt litet med ett staket som knappast syns. Detta måste ställas i relation till att placeringen av cybersäkerhetscentret är väl genomtänkt av flera skäl, avslutar Anders Ekegren (L), ledamot i byggnadsnämnden.

Anders Ekegren (L), ledamot i byggnadsnämnden