Ansvarslöst om kommunen överklagar

Torsdag 21 mars 2024

För två veckor sedan kom ett positivt besked från Länsstyrelsen. De undanröjer Solna stads beslut när kommunen för några månader sedan försökte förhindra att Nationellt cybersäkerhetscenter sätter upp ett staket runt den kontorsfastighet i Bergshamra där de har tänkt flytta in.

Det var ett både väntat och glädjande besked. När det S-ledda styret inte lyckas balansera olika intressen på ett förnuftigt sätt så finns rättsinstanserna där och visar vilket beslut som är det rätta när man väger samman de intressen som står mot varandra.

Nu har vi dock nåtts av uppgifter om att det röd-gröna styret överväger att överklaga detta till högre instans vilket vore rent ut sagt ren idioti.

Det S-ledda styret verkar vara både blinda och döva inför det säkerhetshot vi lever under. Det verkar inte spela någon roll för dem hur många cyberattacker företag, institutioner och organisationer utsättas för. Nej, allmänhetens tillträde till tomten runt just den här kontorsfastigheten väger tyngre enligt majoriteten (S, V, C, MP) i byggnadsnämnden i Solnas stadshus.

Länsstyrelsen pekar i sitt beslut på framför allt två saker. Dels menar man att ändamålet för fastigheten stämmer väl överens med den planbeskrivning som hör till gällande detaljplan – att inrymma kontor. Uppförandet av staket syftar till att möjliggöra verksamheten vilket är av sådan karaktär att det kräver en sådan säkerhetsåtgärd.

Det andra handlar om verksamhetens art och vikten av att öka Sveriges totalförsvarsförmåga. Detta ska vägas mot att nationalstadsparken är av riksintresse och att inga intrång får göras i parklandskapet eller naturmiljön med hänsyn till ”dess värdefulla historiska landskap med natur och kulturvärden”. Länsstyrelsen menar här att nationalstadsparken värden inte skadas av att ett staket uppförs på platsen i och med att detta inte sker på parkområde. Det ska också anläggas en gångstig runt området och då bedöms inte heller staketet utgöra en betydande begränsning för allmänheten. Sammantaget menar Länsstyrelsen att ”totalförsvarets intresse av åtgärden väger tyngre än nämndens skäl att motsätta sig denna”. Det är mot bakgrund av detta svårt att se hur ett eventuellt överklagande av Länsstyrelsens beslut ska vinna gehör.

Redan när den en S-ledda majoriteten fattade sitt märkliga och överraskande beslut så kritiserade vi detta i en artikel här på vår hemsida.

-”Den S-ledda majoritetens försök att ställa till med problem för Nationellt cybersäkerhetscentrum måste tyvärr ses som ett exempel av flera på att de inte tar trygghets- och säkerhetsfrågor på allvar. Socialdemokraterna i Solna präglas av motstånd både mot Nato och mot de säkerhetszoner som Polisen säger att de behöver i kampen mot gängen. De röstade ner vårt förslag att staden skulle jobba mer intensivt med att förebygga terrorattacker i Solna och de vill inte säkerhetspröva de politiker som sitter i kommunstyrelsen”, säger Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

-”Det är obegripligt hur den S-ledda majoriteten resonerar i det här fallet. Det är självklart att totalförsvarets intressen måste väga tyngre. Därför är det också glädjande att Länsstyrelsen så tydligt markerar i sitt beslut även om det bästa såklart hade varit om nämnden gått på vår linje från allra första början”, säger Anders Ekegren (L), ledamot byggnadsnämnden.

Peter Edholm (L), gruppledare.
Anders Ekengren (L), ledamot byggnadsnämnden.