Kollohaveri hos Socialdemokraterna

Måndag 19 februari 2024

I dagarna blev det känt att det i sommar kommer erbjudas kolloverksamhet till Solnas barn. Det i sig är ingenting som vi i Liberalerna opponerar oss emot. Det kommer säkerligen bli ett härligt minne för de barn som åker. Många är vi som har varit på kollo och där fått möjlighet att träffa nya kompisar, grillat korv och badat.

Men, detta är problematiskt på flera olika sätt.

I en kommun har man att följa vissa procedurer när det kommer till vilka externa organisationer eller företag man köper en tjänst ifrån. Det kan gälla exempelvis snöröjning eller vilka som får uppdraget att renovera en byggnad. Du kan inte lyfta luren och ringa din kompis och kolla om hen har tid över utan det ska upphandlas om det övergår en viss summa. Den som vill ska få lämna ett anbud utifrån vissa önskemål och kriterier och därefter tilldelas den organisation eller företag som lämnat det lägsta priset. Du kan också göra en s.k. direktupphandling men då ska vissa villkor vara uppfyllda.

I det här fallet har man helt sonika bestämt att samarbeta med Sundbyberg som enligt styrets utsaga ”har platser över”. Solna stad har till en kostnad av 1 miljon kronor fått 60 platser. Vid en snabb överslagsräkning, och om man ser till en period om 10 dagar, landar det på närmare 1.700 kronor per barn och dygn. Det är en skyhög kostnad om man jämför med exempelvis Barnens Ö som flera kommuner anlitar.

Så här slarvig får man inte vara med skattebetalarnas pengar!

Lika anmärkningsvärt är det faktum att det är Unga Örnar som driver kollot. Unga Örnar går att likställa med Socialdemokraternas scouter och är en plantskola för att få fler engagerade i den socialdemokratiska rörelsen. Idag är en socialdemokratisk riksdagsledamot förbundsordförande och två tidigare förbundsordföranden som också är socialdemokratiska toppolitiker vittnar om att de blev ”ung örn” som 7-åring respektive 11-åring. Vi har grundlagsstadgad föreningsfrihet i Sverige som även omfattar barn men att som kommun ge uppdraget till en uppenbart politiskt styrd organisation när det kommer till kolloverksamhet är helt enkelt oacceptabelt och vi kan inte låta bli att undra hur Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet gått med på detta?

– ”Ibland måste man kalla saker vid dess rätta namn och det här är inget annat än ett haveri. Att kringgå lagstiftning för att sedan ge uppdraget till en del av den socialdemokratiska föreningsfamiljen är helt oacceptabelt”, säger Peter Edholm (L), gruppledare.

– ”Liberalerna ser gärna kolloverksamhet för Solnas barn men det måste ju gå rätt till. Här har det blivit så tokigt att det helt enkelt måste göras om. Jag ser ingen annan lösning”, avslutar Marianne Damström Gereben (L), andre vice ordförande kultur- och fritidsnämnden.

Marianne Damström Gereben (L), Peter Edholm (L).