Det bidde en tumme.

Onsdag 8 maj 2024

Under året har det funnits ett uppdrag i kommunen om att utveckla medborgardialogen, dvs hur Solnabornas röst ska kunna tillvaratas på ett bättre sätt. Nu har förslaget kommit och går det som styret vill ska det klubbas och antas vid kommunstyrelsens sammanträde kommande måndag.

Vi trodde nog att det nu också skulle komma ett förslag på att inrätta möjligheten till medborgarförslag. Vi från Liberalerna motionerade för ett år sedan om att införa det vi kallar ”Solnaförslaget” som du kan läsa om här.

Medborgarförslag är något som finns i cirka 200 kommuner runt om i landet. Exempelvis har vår närmsta granne Stockholms stad det i stadsdelsnämnderna och det är något som är dokumenterat uppskattat med tanke på alla förslag som inkommer till varje sammanträde. Långt ifrån alla förslag bifalls, men det är ett ypperligt sätt att få in goda och pigga idéer samtidigt som det underlättar just medborgardialog.

Nu har snart ett år gått sedan vi i Liberalerna motionerade på temat och det är sagt att det ska ta högst ett år att få svar på en motion. När det inte kom något förslag kring detta när man nu redovisade uppdraget om medborgarförslag får vi nog konstatera att orden om transparens och öppenhet var just det, ord.

– Det är beklagansvärt att det S-ledda styret inte tar chansen och inrättar medborgarförslag. Det hade på riktigt varit att förbättra medborgardialogen. Detta är en halvmesyr eller – om man hellre vill: Det bidde en tumme, säger Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.