Varför gullar S-styret med diktaturer?

Onsdag 27 mars 2024

I maj 2023 väckte Liberalernas fullmäktigegrupp en motion rubricerad ”Skärpta regler för uthyrning av stadens lokaler”. Det gjorde vi till stor del med anledning av att det då nyligen, i en av stadens lokaler, hade ägt rum en eritreansk kulturfestival till stöd för den extremt auktoritära regimen i Eritrea.

Många uthyrningar av kommunala lokaler i Solna sker genom kultur- och fritidsnämndens försorg. Där tillämpas ett politiskt beslutat regelverk genom vilket staden ställer vissa krav på föreningar som önskar hyra en lokal eller få kommunala bidrag genom nämnden.

Exempelvis står där talat om demokratisk grund, droger, likabehandling, diskriminering, barnrättsperspektiv, alla människors lika värde, stöd till terrororganisationer o.s.v. Sedan dessa skrivningar fördes in har kultur- och fritidsnämnden inte heller råkat ut för allvarliga ”missöden” där det visat sig att man har hyrt ut lokaler (eller beviljat bidrag) till tvivelaktiga aktörer eller syften.

Men inom Solna stads fastighetsbestånd finns det också andra uthyrningar som hanteras på annat sätt. Det kan till exempel vara en skola som hyr ut en matsal eller aula. Även hos det kommunägda bolaget Råsunda Förstads AB finns lokaler som hyrs ut liksom hos den kommunala bostadsstiftelsen Signalisten.

Ett aktuellt exempel är också Solnahallen som ägs av staden men där uthyrningen hanteras av Sporthallen i Solna AB som i sin tur ägs av ett antal idrottsföreningar. Genom åren har det hänt att hallen hyrts ut till aktörer som sedan visat sig inte uppfylla rimliga krav av den typ som kultur- och fritidsnämnden ställer. I maj 2023 handlade det om en eritreansk festival till stöd för den extremt auktoritära regimen i Eritrea. Den bokningen skulle inte ha godkänts om den hade hanterats via kultur- och fritidsnämnden.

Snart närmar sig den tid på året då en liknande kulturfestival kan tänkas bli aktuell. Samtidigt dröjer svaret på vår motion. Vi vet därför inte om det S-ledda styret i Solna har för avsikt att återigen tillåta en eritreansk kulturfestival liknande den som ägde rum i Solnahallen i maj 2023.

Samma diskussion har också förts i Stockholms stad där det socialdemokratiska finansborgarrådet Karin Wanngård under lång tid inte såg något som helst problem med att upplåta stadens mark åt en liknande festival.

Men som genom ett trollslag ändrade hon uppfattning. Också här drev Liberalerna en intensiv kampanj och det är lätt att anta att det förmodligen var någon högre upp i den socialdemokratiska hierarkin som hade ett finger med i spelet. Man hade helt enkelt inte råd med att det skulle råda fler oklarheter kring socialdemokraternas demokratisyn efter debaclet med Jamal El-Haj och Magdalena Anderssons besynnerliga utfall mot den borgerliga debattören Henrik Jönsson.

I Solna låter det än så länge annorlunda och Liberalernas Peter Edholm (L) blev till och med stoppad från att ställa frågan i kommunfullmäktige i måndags. Helt enkelt om det kan bli aktuellt att en eritreansk kulturfestival, liknande den som ägde rum i Solnahallen 2023, arrangeras i någon av stadens lokaler också i år?

– ”Jag och alla som tycker att diktaturer ska motverkas och demokrati ska värnas väntar tålmodigt på svar. I Stockholm tog man till sist sitt förnuft till fånga och det vore horribelt om man inte gjorde detsamma här i Solna. Det får helt enkelt vara slut med gullandet med diktaturer av rädsla att förlora en viktig väljargrupp”, säger Peter Edholm (L).

Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.