Stoppa sprängningar på Råsundaskolans skolgård under skoltid

Måndag 13 maj 2024

Som rubriken säger så kräver vi att sprängningar på Råsundaskolans skolgård genomförs utanför skoltid – inte när skolbarnen har lektion eller befinner sig på fritidshemmet.

Liberalerna lade tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna redan under april månads skolnämnd ett så kallat nämndinitiativ där vi pekade på det vansinniga att renovera skolan under skoltid.

Det kan du hitta här om du scrollar ner till bilaga 2.

I slutet av förra veckan kom beskedet att man nu också ska börja spränga under skoldagen; inte en gång, inte två, ej heller tre utan hela FYRA gånger per dag från och med denna vecka. Det är knappt man tror sina öron men jo, man har bestämt att det är helt i sin ordning och överensstämmande med gällande lagstiftning och riktlinjer om att spränga i direkt anslutning till skolbyggnaden där eleverna har sina lektioner.

Vi menar att man absolut behöver renovera men detta ska såklart ske när terminen tar slut och under sommarlovet. Behövs mer tid än så, så finns det både kvällar att helger.

Det S-ledda styret verkar inte tycka att det räcker med ljudnivåer som kräver att eleverna sitter med hörselkåpor och att renoveringen drar över budget. Den senaste siffran som rapporterades i tekniska nämnden var att det blir mer än dubbelt så dyrt. Från 8.7 miljoner till 18.5 miljoner. Nej, nu ska det som sagt också sprängas fyra gånger per dag under skoltid.

– Vi tycker att det vore självklart att man tar fram en långsiktig plan för projektet med en tillhörande barnkonsekvensanalys. Det är helt orimligt som man far fram nu utan tanke på vare sig elevers eller personals arbetsmiljö. Vi trodde måttet var rågat i och med det som kommit fram tidigare men icke, nu ska man också spränga fyra gånger varje skoldag. Nej, stoppa nu de här dumheterna och skjut upp renoveringen till sommarlovet, säger Marcus Willershausen (L), ledamot skolnämnden.

Marcus Willershausen (L), ledamot skolnämnden.