Så ska skolan i Solna bli bäst!
Vi har en plan för hur detta ska gå till.
Fredag 9 mars 2018
Vi får återkommande höra om att det är kris i skolan och förskola i Solna och det är lätt att ta den bilden för sann om man följer debatten i sociala medier och från oppositionen. Det ligger i sakens natur att oppositionen söker efter fel hos oss i majoriteten men det blir sällan en nyanserad bild när allt målas upp i svart och vitt, eller snarare dystra grå nyanser och Solnas sol verkar ha gömt sig för gott.
Sanningen är att det finns utmaningar i Solnas skolor liksom på många andra håll i Sverige. Det handlar om bristande studiero, resultat som kan bli bättre och att fler ska vilja bli lärare. I en geografiskt liten region som Stockholms län är det också stenhård konkurrens om de lärare som finns och ett enkelt sätt att höja sin lön är att ta tunnelbanan eller pendeltåget över kommungränsen. Vilket många gör och det är fullt förståeligt.
Som ansvarig för förskola och skola har jag tagit på mig denna utmaning och utmaningar är till för att tas itu med och vi har gjort mycket hittills under denna mandatperiod. Bland annat kommer vi att ha öppnat tre nya skolor näst höstterminen drar igång, vi har kommit en bra bit med digitaliseringen och är väl förberedda inför förändringarna i läroplanen, alla skolor har numera ändamålsenliga skolbibliotek vars roll inte nog kan poängteras, vi har inlett ett samarbete med barnrättsorganisationen Friends för att stärka skolornas arbete mot mobbing och kränkningar, vi har skjutit till pengar till lärarnas löner för att det ska bli mer attraktivt att vilja arbeta i Solna därför har vi också inrättat fler karriärtjänster, vi har även gjort om organisationen för förskola och skola att minska avståndet mellan de som arbetar i våra skolor förvaltning och politik, vi har dessutom numera en handlingsplan för särskilt begåvade elever, ett arbete som varit eftersatt länge i hela landet och vi har stärkt elevhälsan för alla barns rätt att må bra.
Skolans viktigaste uppgift kommer alltid vara att lära ut kunskap och rusta våra barn för vuxenlivet. Därför tar vi nu ett omtag och sätter fullt fokus på kunskapsskolan. I och med detta har vi nu också tagit fram en strategi för skolan för att höja resultaten. Den utgår ifrån fyra huvudområden; systematiskt kvalitetsarbete, organisation, lärmiljö och kompetens. Det handlar bland annat om tydligt pedagogiskt ledarskap, utveckling av undervisningen, höga förväntningar i organisationens alla led och att se utbildningens kunskapsuppdrag och värdegrundsuppdrag som en helhet.
Det här är precis vad vi behöver göra för att höja kunskapsresultaten i Solnas skolor och min ambition är och förblir att vi ska ha de bästa skolorna. Nu växlar vi upp, sjösätter denna strategi och jag hoppas att alla är med på den för i slutändan handlar det om våra barn och ungdomars framtid och i Solna ska den lysa starkt.
/Marianne Damström Gereben (L), barn- och utbildningskommunalråd