Rädda Bergmarkska villan!

Fredag 15 mars 2024

Nu sker en upprustning av hela kvarteret Odin vilket är mycket glädjande och något vi i
Liberalerna välkomnar. De fyra fastigheterna kommer att bevaras och ge en bild av hur det gamla Hagalund såg ut. Det finns ytterligare en fastighet som finns bevarad från det gamla Hagalund och det är den Bergmarkska villan.

Bergmarkska villan med tidigare adress Ängsgatan 15 byggdes 1890 av snickaren August
Ferdinand Karlsten. Villan såldes 1898 och ägdes sedan av tre olika personer innan Hjalmar Bergmark köpte fastigheten 1918. Där bodde han till sin död 1961 varefter hans änka och dotter bodde kvar. Änkan Lilly sålde sedermera fastigheten till Solna stad 1965.
Det är inte klarlagt varför Bergmarkska villan som enda fastighet i kvarter Heimdal undgick rivning. Det spekuleras om att det berodde på att Hjalmar Bergmark var en framstående socialdemokrat tillika ordförande i Hagalunds Municipalsamhälle och senare medlem i Solna stads kommunfullmäktige.

1985 uppstod ett problem för Bergmarkska villan som stod i vägen för sprängningen av den tredje järnvägstunneln under Hagalund. Då beslöts att villan skulle flyttas till den närliggande tomten och staten bekostade flyttningen som skedde genom att huset rullades på stockar.
Villan har genom åren varit uthyrd till privatpersoner men har de senaste åren stått tomt.
Fönstren är förbommade och inomhus lär det vara en dålig standard. För att undgå ett totalt förfall fick huset ett nytt tegeltak för två år sedan. Många undrar vad staden har för plan för villans framtid.

Vi Liberaler har ett förslag som skulle glädja många Solnabor – inte minst Hagalundsborna. Vi anser att man bör flytta Bergmarkska villan till Kvarteret Odin. Samtliga fastigheter som finns kvar från Gamla Hagalund samlas då på ett ställe och utgör tillsammans ett levande kvarter. En bra plats för villan är snett bakom Villa Odin på den käpphästplan som inte används särskilt mycket. Bergmarkska villan kompletterar den verksamhet som nu tar form i Kvarteret Odin. Där skulle exempelvis ett museum över Gamla Hagalund kunna inrymmas. Det kan hyras ut för möten eller inrymma en konstnärsateljé. Det sista är något som det råder brist på i Solna.

Vi har därför föreslagit till kultur- och fritidsnämnden att förvaltningen ska initiera en utredning om hur flytten av Bergmarkska villan kan genomföras och de kostnader som det medför.

Marianne Damström Gereben (L), 2:e vice ordförande, kultur- och fritidsnämnden.

Anne Utter (L), ersättare, kultur- och fritidsnämnden.

Bergmarkska villan

Sönderklottrad tyvärr.