Se alla

Nedskärningar i kollektivtrafiken Stockholm – Liberalerna kräver ny resvaneundersökning

Tisdag 20 maj 2025

Kollektivtrafiken – livsnerven i Stockholmsregionen

Kollektivtrafiken spelar en avgörande roll för att Stockholmsregionen ska fungera. Varje dag reser omkring 700 000 personer med SL – till arbete, skola och fritid. Systemet håller ihop länets kommuner och möjliggör hållbara transporter.

Men Socialdemokraternas styre efter valet 2022 har lett till en kris i trafiken. De har genomfört stora nedskärningar, särskilt i busstrafiken.

Busslinjer försvinner – missnöjet ökar

I innerstaden har de tagit bort 16 procent av bussavgångarna – vilket motsvarar 178 000 turer per år. De har lagt ned ett tjugotal linjer helt, och minskat antalet avgångar på ytterligare 90 linjer. Följden är ökad trängsel, färre alternativ och ett tapp i SL:s marknadsandelar.

Frösunda förlorade sin direktlinje till innerstan

Regionen tog bort busslinje 57 – den enda direkta förbindelsen från Frösunda till centrala Stockholm. Trots att fler klev på vid hållplatsen Frösunda port – en ökning med 29 procent mellan 2019 och 2023 – valde de att avsluta sträckan till Frösundavik.

Boende och lokalpolitiker protesterade kraftigt. Över 4 000 personer skrev under en namninsamling. Men regionen gick ändå vidare med beslutet. De införde en ersättningslinje, 501, som går till Hallonbergen. Den når inte innerstaden, och resenärer rapporterar låg beläggning.

Stockholm släpar efter i återhämtningen

Styret hänvisar till pandemin som förklaring. Men i våra nordiska grannländer har trafiken återhämtat sig snabbare. I Stockholm ligger resandet fortfarande på cirka 85 procent av nivåerna före pandemin.

Trafikförvaltningen har betonat behovet av riktade satsningar – men styret har inte agerat.

Trängseln växer – frustrationen likaså

Efter att nedskärningarna började har andelen resenärer som upplever trängsel ökat från 28 till 45 procent. Många berättar att de inte ens kommer med bussen under rusningstid. Tålamodet hos resenärerna minskar.

Även näringslivet reagerar. Stockholms Handelskammare har hållit krismöten där företag lyfte hur neddragningarna försvårar för anställda att ta sig till kontoren.

Dåliga beslutsunderlag skapar fel prioriteringar

Regionen planerar trafiken med hjälp av punktmätningar, enkäter och kommuners synpunkter. Det räcker inte för att förstå människors vardag.

År 2019 skickade de ut en stor resvaneundersökning till 20 000 slumpvis utvalda personer. Den visade hur resmönster skiljer sig beroende på ålder, kön och syfte med resan – insikter som statistik ofta missar.

Men sedan dess har mycket förändrats. Fler arbetar hemifrån, vissa har lämnat kollektivtrafiken, och resandet ser annorlunda ut.

Liberalerna vill se en ny resvaneundersökning

Vi måste förstå varför människor reser – och varför andra väljer bort SL. Det räcker inte att mäta var folk stiger på och av. Liberalerna vill att regionen ska genomföra en ny, omfattande resvaneundersökning.

Om vi ska vinna tillbaka resenärerna, måste kollektivtrafiken spegla deras vardag.


FAQ – vanliga frågor om kollektivtrafiken i Stockholm

Varför minskar SL:s resande i Stockholm?
Stockholm har återhämtat sig långsammare än andra storstäder efter pandemin. Nedskärningar i busstrafiken har också påverkat. Stockholms handelskammare skriver om det bland annat här.

Vilka busslinjer har lagts ned?
Bland annat buss 57 i Frösunda, samt ett tjugotal andra linjer i hela länet.

Vad vill Liberalerna göra åt situationen?
Liberalerna vill genomföra en ny resvaneundersökning för att planera trafiken bättre och återvinna resenärernas förtroende. Läs mer om vår politik för kollektivtrafiken här.

Hur påverkas näringslivet av nedskärningarna?
Företag uppger att det blivit svårare för anställda att ta sig till jobbet, vilket påverkar återgången till kontoren.