Mer lästid, mindre skärmtid.
Fredag 13 september 2024
Liberalerna var tidigt ute och pekade på det problematiska med användningen av skärmar i klassrummet. Det är bevisat att det påverkar ordningen i klassrummet, koncentrationen hos den enskilde eleven och i slutändan resultat och betyg.
Givetvis finns det situationer då skärmanvändning är positiv men då i form av ett pedagogiskt hjälpmedel. För många barn med NPF-diagnoser så innebär skärmar att man kan skräddarsy undervisningen efter den enskilde elevens särskilda behov. Det är ett tydligt exempel på när tekniken underlättar och förbättrar tillvaron.
I Solna infördes mobilförbud på vissa skolor redan under förra mandatperioden. Många vittnar om att arbetsmiljön och studieron då blev mycket bättre, att stöket har avtagit och kränkningarna har minskat. Det sista är väldigt viktigt och välkommet; vi är alltför många som är bekanta med hur trakasserier och kränkningar numera har flyttat ut från korridorer och skolgårdar till olika sociala medier.
På nationell nivå har skolminister Lotta Edholm varit väldigt engagerad i frågan. Utöver minskad skärmtid måste det bli mer lästid i skolan. Svenska ungdomars läsförståelse har minskat rejält och det är problematiskt utifrån flera perspektiv. Därför har hon också myntat uttrycket ”Från skärm till pärm” för att lyfta fram de fysiska böckernas betydelse som läromedel.
Nu är det halvtid för den här mandatperioden och flera reformer har levererats gällande just skola, läsning och mindre skärmtid. Dels har man slopat kravet på skärmar i förskolan. Från och med nästa sommar har elever rätt till bemannade skolbibliotek. Vi har också lagstadgat elevers rätt till riktiga läroböcker (och med det skjutit till väldigt mycket extra pengar) och annonserat att grundskolan ska bli mobilfri.
– Vi tycker att detta är mycket bra för det finns inget viktigare än skolan. Det tycker Liberalerna på riksnivå och det tycker vi i Solna. Det är där vi lägger grunden för alla människors möjlighet till ett självständigt liv, säger Peter Edholm (L), gruppledare.
– Det är helt nödvändigt att kunna läsa, räkna och skriva. Skolan är en av våra viktigaste skyddsfaktorer, dvs barn som klarar skolan löper mindre risk att hamna i klorna på kriminella gäng och till sist; klassresan börjar i klassrummet, avslutar Edholm.