
Låt lärarna parkera!
Torsdag 23 januari 2025
I slutet av förra året kunde vi läsa i Mitt i Solna om att flera lärare på Solna gymnasium funderade på att säga upp sig när de fick besked om att det (S)-ledda styret i Solna ville göra om 370 förhyrda parkeringsplatser till allmänna parkeringar. En konsekvens av detta skulle bli att de parkeringsplatser som Solna gymnasium haft till sitt förfogande för sin personal skulle få kraftigt höjda avgifter, från 625 kronor i månaden till 2.800 kronor. Styret menade att detta skulle bli ”mer rättvist för alla” men följden blev som sagt att många lärare övervägde att sluta på skolan. En katastrof såklart. Efter högljudda protester från både lärarna och skolledningen så ändrade sig styret illa kvickt. De blev varse att detta var ett utomordentligt dåligt förslag som aldrig skulle ha lämnat skrivbordet.
Hela historien visar hur viktig parkeringsfrågan kan vara för lärare.
Det är ofta är svårt för Solnas skolor att rekrytera personal. Inte sällan anställer man lärare som bor i andra kommuner och som därför inte har möjlighet att parkera i Solna med boendeparkeringstillstånd.
Skolorna har inga egna parkerings- eller garageplatser som man kan erbjuda sina anställda (så som många företag i kontorsfastigheter har). I stället är personalen hänvisade till stadens ordinarie besöksparkeringar.
För den som betalar besökstaxa för 8 timmars parkering 20 dagar per månad blir månadskostnaden 2.400 kronor (taxa A) eller 4.000 kronor (taxa B/C). Detta kan jämföras med boendeparkering där månadskostnaden uppgår till 450 kronor.
Lärarnas problem är inte bara lärarnas eget, utan också skolverksamhetens problem genom att det blir svårare att rekrytera och behålla lärare. Problem i skolverksamhet brukar på ett eller annat sätt gå ut över eleverna.
För Liberalerna är skolan en av kommunens viktigaste verksamheter – om inte den allra viktigaste. Därför är det så viktigt att man ser denna fråga som en del av en större helhet.
Det finns flera andra verksamheter, typer av trafik och grupper av bilister som på olika sätt särbehandlas på ett positivt sätt i stadsmiljön och parkeringssystemet. Taxi, rörelsehindrade, utryckningsfordon, diplomatkåren, varutransporter och kollektivtrafik är några exempel.
Skolverksamhet bör, menar Liberalerna, betraktas på ett liknande sätt. Därför föreslår vi att Solna stad i närheten av skolorna erbjuder förhyrda platser som under skoltid kan användas av lärarna. Samma platser kan, utanför skoltid, med fördel användas av andra för boende- eller besöksparkering. En alternativ lösning kan vara att utfärda någon form av nyttoparkeringstillstånd.
Vi lade igår ett nämndinitiativ i tekniska nämndens sammanträde där vi föreslår att nämnden uppdrar till förvaltningen att undersöka på vilket sätt man, i anslutning till stadens skolor, kan inrätta parkeringsplatser som under skoltid disponeras av skolans personal utan att man tillämpar ordinarie besökstaxa.
– Man måste se parkeringsfrågan som en del av en större helhet om Solna även fortsättningsvis ska kunna vara en attraktiv skolkommun. En viktig del i det är att göra det mer lockande att arbeta i Solna, inte mindre, säger Peter Edholm (L), gruppledare.
Hur detta utformas i detalj får förvaltningen fundera på. Ett sätt är att rektor får ett antal parkeringstillstånd som delas ut till de lärare som har störst behov av parkering nära arbetsplatsen. Meningen är inte att de som bor nära eller de som enkelt kan ta sig till skolan med kollektivtrafik ska lockas att i stället ta bilen.
– Att Miljöpartiet, som ju leder tekniska nämnden, är bilfientliga vet vi redan. Nu får vi se om de också är lärarfientliga och om de får med sig övriga partier i styret, avslutar Peter Edholm.
