Ja till pantrör – det socialdemokratiska styret säger ja till liberalt förslag.

Torsdag 11 april 2024

I september förra året lade Liberalerna ett förslag om att det borde placeras ut så kallade pantrör vid stadens papperskorgar och vi skrev om det här på sidan i januari.

Nu har förslaget beretts och man föreslår kommunstyrelsen nu på måndag att bifalla förslaget. Sedan kommer det upp för slutgiltigt beslut i kommunfullmäktige men beslutet i kommunstyrelsen brukar ge en mycket tydlig fingervisning om hur utfallet kommer bli i kommunfullmäktige.

Man ska veta att det är ytterst ovanligt att som opposition vinna gehör för en motion. Det gäller i alla kommuner oavsett vem som styr. Därför är det såklart särskilt roligt att det händer när det är ett förslag från oss i Liberalerna. Men ska vi försöka rädda klimatet är det viktigt att vi lägger prestigen åt sidan och tar vara på alla goda idéer.

”-Det är ju ytterst sällsynt att man i opposition får bifall på en motion men jag är glad å Solnabornas vägnar att styret inser att detta är något väldigt positivt för miljön. Vi som politiker ska alltid försöka underlätta för folk att göra rätt och dessutom är det här inte heller särskilt kostsamt, en ”win-win” helt enkelt, Säger Gunnar Ihrén (L), ersättare i kommunfullmäktige och initiativtagare till motionen.

Gunnar Ihrén, ersättare kommunfullmäktige.