Se alla

Fler sociala mentorer i Solna ska stärka trygghet och skolnärvaro

Söndag 7 december 2025

En trygg skolmiljö med hög närvaro är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för barns framtid. För Liberalerna är det självklart att elever ska få fler vuxna nära sig i vardagen – vuxna som bygger relationer, ser tidiga signaler och fångar upp barn innan problemen växer. Därför vill Liberalerna förstärka Solnas skolor med fler sociala mentorer.

Fler sociala mentorer betyder fler trygga vuxna omkring våra barn. Det gör att lärarna kan vara lärare, skolan blir starkare – och det gör Solna tryggare. Vi måste ge unga stöd tidigt, inte när det redan är för sent.
– Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna

Porträttbild av Peter Edholm
Peter Edholm (L), gruppledare för Liberalerna i Solna.

Vad är en social mentor?

Sociala mentorer är ett komplement till lärare och elevhälsa. De arbetar närvarande i elevernas vardag, på rasterna, i korridorerna och i dialog med familjer. I Liberalernas budgetförslag lyfts mentorsuppdraget fram som ett sätt att stärka arbetsro, närvaro och relationer för elever som riskerar att halka efter.


Vad gör en social mentor?

En social mentor arbetar främst med trygghet, relationsskapande och närvaroarbete. Det handlar om att:

  • bygga tillit till elever som börjar dra sig undan
  • fånga upp social oro, konflikter eller frånvaro tidigt
  • samarbeta med hemmet och elevhälsan
  • skapa en trygg vuxennärvaro i skolmiljön.

Flera kommuner visar redan att detta fungerar. I Kalmar arbetar fem heltidsanställda sociala mentorer i grundskolan för att öka trygghet och förbättra skolnärvaro. Stockholm använder också redan skolsocionomer som stöd i närvaroteam. Erfarenheterna kopplas till bättre studiero och högre måluppfyllelse. Socialstyrelsen beskriver också hur skolsocionomer i skolsociala team kan stärka relationer mellan skola, socialtjänst och familj – särskilt när frånvaro eller oro uppstår.

När en social mentor finns nära eleverna ökar chansen att vi ser problemen från början. För mig handlar det om att minska frånvaro, ge fler stöd i tid och undvika att unga hamnar snett.
– Marcus Willershausen (L), gruppledare i skolnämnden, Solna

Marcus Willershausen (L), gruppledare för Liberalerna i skolnämnden.

Därför blir satsningen än viktigare med nya Socialtjänstlagen

Den nya socialtjänstlagen innebär ett skifte. Samhället ska inte vänta tills problemen blivit stora – stödet ska bli mer förebyggande, mer tillgängligt och mer uppsökande. Socialtjänsten får dessutom ett tydligare ansvar för att arbeta närvarande i barns och ungas miljöer, där skolan är en av de viktigaste.

Det betyder att sociala mentorer kan bli en central länk mellan:

  • skolan och det dagliga elevstödet
  • socialtjänstens nya förebyggande uppdrag
  • familjens behov av tidig och enkel kontakt.

Socialtjänstens arbete flyttar därmed närmare klassrummet – inte tvärtom. Sociala mentorer blir det praktiska verktyg som gör förebyggande arbete möjligt i vardagen.


Så vill Liberalerna stärka arbetet i Solna

Liberalerna vill att fler skolor i Solna ska kunna arbeta med sociala mentorer som:

  • bygger relationer och skapar trygghet
  • arbetar närvarofrämjande och förebyggande
  • stärker samarbetet mellan skola, hem och socialtjänst
  • minskar risken för utanförskap och kriminalitet
  • avlastar lärare så att undervisningen blir mer fokuserad

Målet är att fler elever når målen, att fler trivs i skolan och att färre hamnar snett.