Bygg fler bostäder i Bergshamra

Bra för skola, service, föreningsliv och näringsidkare

Tisdag 18 juni 2024

Inför dagens sammanträde i kommunstyrelsen skrev jag ett yttrande kopplat till planerad bebyggelse i kvarteret där panncentralen (som inrymmer Kulturhuset Q) ligger.

Yttrandet fokuserade på sambandet mellan bostäder och elevunderlag för stadsdelens skola. Texten löd enligt nedan.

Frågan om ytterligare bostadsbyggande i Bergshamra har levt länge. Vi tycker att det är angeläget att ett sådant byggande kommer till stånd, och är glada över att man nu gör ett omtag för en del av gamla tiders tankar.

Ett skäl till att fler bostäder i Bergshamra vore bra för stadsdelen handlar om elevunderlaget för den kommunala grundskola som finns i området. Skolan har länge haft ett för litet elevunderlag i högstadieålder. Fler bostäder i Bergshamra skulle förbättra förutsättningarna för att driva högstadiedelen på ett långsiktigt hållbart sätt.

Förutom att flera bostäder skulle gynna skolan, så har fler boende i stadelen positiva effekter också för övrig service och för lokalt föreningsliv och näringsliv.

I all tillkommande bebyggelse i Bergshamra bör man (med tanke om det ovan sagda) ha en stor andel större lägenheter vilket kan förväntas locka fler barnfamiljer till området.

I sammanhanget ser vi fram emot att man också återvänder till skrinlagda tankar på förtätning också i andra delar av Bergshamra än den del som berörs av detta ärende.

När vi närmade oss sammanträdet hade också Moderaterna skrivit ett yttrande i samma ärende. Vi fusionerade de båda till något som både Moderaterna och Liberalerna i kommunstyrelsen kunde ställa sig bakom. Men texten ovan sammanfattar bäst Liberalernas ståndpunkt när det gäller bostadsbyggande i Bergshamra.

Likalydande text återfinns även på Frösundaliberalen, följ mig gärna där.

/Peter Edholm (L), gruppledare och kommunalråd i opposition.