Välkommen satsning på fotbollen men glöm inte övrig idrott.

Torsdag 9 november 2023

Igår presenterade styret i Solna ett fotbollspaket i form av en ny träningsanläggning för AIK Fotboll vid Råstasjön samt en upprustning av Skytteholm med plats för hela föreningen, inklusive ungdomsakademierna och damfotbollen. Du kan läsa mer här om förslaget.

Vi i Liberalerna är i grunden positiva till paketet och det stämmer rätt väl överens med vad vi har drivit under många år.

Men vi får inte glömma att detta innebär ett stort fokus på AIK och på fotboll. Det finns även andra klubbar i Solna med andra idrotter vilka gör ett fantastiskt jobb, framför allt för våra barn och ungdomar. Det är viktigt nu att dessa inte glöms bort framgent när det kommer till övriga idrottssatsningar.

Efter sina år som ordförande i kultur- och fritidsnämnden säger Peter Edholm (L):

– När det gäller inomhusidrotterna så uppger flera idrotter att de med lätthet kan fylla ytterligare flera hallar med barn och unga. Det är väl egentligen bara när det gäller isidrotterna och ridsporten som vi kan säga oss vara ”klara” i och med att vi har 3 ishallar och 2 ridhus i Solna. Den här satsningen framstår därför som ensidigt inriktad på just fotboll.

I valet 2018 gjorde socialdemokraterna ett ”handslag för fotbollen” tillsammans med AIK. Det löd ”Om vi vinner valet lovar vi att bygga 5 nya fotbollsplaner”. De 3 nya fotbollsplaner som snart står klara i Järvastaden beslutades, finansierades och byggstartades under den förra mandatperioden. Satsningen på AIK och de övriga förändringar som presenteras nu tillför inte en enda ny fotbollsplan för de klubbar som inte heter AIK. På det sättet ligger Socialdemokraterna fortfarande back med 2 fotbollsplaner.

Idén om att exploatera längs Frösundaleden (och använda exploateringsintäkterna vid Skytteholms IP) är på intet sätt ny eller Socialdemokraternas utan kommer ursprungligen från Solna SAM. Liberalerna och Peter Edholm (L), tidigare kultur- och fritidskommunalråd, drev idén men var också noga med att hela tiden betona att den kom från just Solna SAM.

Peter Edholm, numera kommunalråd i opposition, kommenterar vidare:

– Vi är positiva till att AIK nu får sin hemvist i Solna då AIK hör hemma här. Men, och det är ett viktigt men, det finns många andra klubbar med andra idrotter som gör värdefulla insatser i vår stad där ideella krafter lägger ner tusentals timmar, deras insats får inte glömmas bort. Det är än viktigare nu när vi alla måste göra vårt yttersta för att skapa meningsfulla fritidsaktiviteter för våra barn och unga.

Peter Edholm (L), kommunalråd i opposition.