Ogenomtänkt parkeringsbeslut drabbar Solna.
Torsdag 7 september 2023
Igår på tekniska nämndens sammanträde fattades beslut om bland annat en förändring av parkeringsavgifterna i Solna. Liberalerna emotsätter sig inte en höjning generellt men den är för stor och detta är ett ogenomtänkt beslut av den nya majoriteten som kunde ha gjorts betydligt mer genomtänkt, för att på så sätt uppnå en bättre effekt. Majoriteten ville inte ens gå med på en utvärdering vilket vi tycker brukar vara en bra princip vid beslut där utfallet är oklart.
Därför lade vi också ett eget förslag till beslut tillsammans med moderaterna och kristdemokraterna i ett så kallat yrkande med följande lydelse.
”Nämnden har att ta ställning till en översyn av parkeringsavgifter som bland annat innebär en ökning av avgiften för boendeparkering med 35% och för besöksparkering med 25%.
Vi anser att avgiftshöjningarna är orimligt stora och att tidpunkten för att genomföra höjningarna dessutom är anmärkningsvärt illa vald. För bara fyra år sedan genomfördes en kraftig höjning av parkeringsavgifterna. Det skedde efter att avgifterna hade varit oförändrade under en lång följd av år och i ett läge då hushållens ekonomi var relativt god.
Idag är läget ett helt annat. Nu pressas hushållens ekonomi av höjd kommunalskatt, hög inflation, höjda priser på el- och bränsle samt av högre räntor. Framför oss har vi därtill förväntade höjningar av både VA-taxor och kostnaden för fjärrvärme.
Många Solnabor, såsom barnfamiljer, pensionärer och skiftarbetare, behöver bilen för att få vardagspusslet att gå ihop. De har givetvis redan övervägt andra färdmedel än bilen, men har många gånger kommit fram till att deras behov inte går att lösa med hjälp av kollektivtrafik eller cykel. De bilar som parkerar på Solnas gator är vanliga människors transportmedel som används för att skjutsa barn till förskolor, skolor och fritidsaktiviteter, som tar människor till och från nattpass inom vården eller hos Polisen, för att köra skröpliga föräldrar till vårdcentralen eller för att köra grovsopor till återvinningscentralen. Det är sådana vardagliga aktiviteter som det rödgröna styret nu försvårar.
Boende, företag och föreningar har också behov av att besökare kan parkera till rimlig kostnad. Redan för fyra år sedan hördes allvarliga invändningar från i första hand boende när avgiften för ett dygns besöksparkering vid bostadsgator höjdes till 96 kronor. Nu föreslås den maxgränsen höjas ytterligare – till 120 kronor per dygn.
Dock ser vi positivt på förvaltningens förslag att se över möjligheten att införa boendeparkering nattetid där boendeparkering idag inte tillämpas. Även att omvandla parkeringsområden med hög vakansgrad till boende- och besöksparkeringar är positivt. I Solna ska parkeringsplatser användas på ett optimalt och effektivt sätt.
Vi ser även positivt på förslaget att avskaffa de tidiga servicetiderna som idag börjar klockan 7:00 på morgonen, i syfte att förenkla för medborgarna att flytta sina fordon inför servicedag.
Vi yrkar mot ovanstående bakgrund
- avslag på förvaltningens förslag till höjda avgifter för besöksparkering.
- avslag på förvaltningens förslag till höjda avgifter för
- avslag på förvaltningens förslag till höjda avgifter för
- bifall till förvaltningens förslag till höjda felparkeringsavgifter.
- bifall till förvaltningens förslag att man ska arbeta med en successiv minskning av antalet bostadsgator som har servicetider som börjar klockan 7:00.
- bifall till förvaltningens förslag att man ska se över möjligheten att införa boendeparkering nattetid där boendeparkering idag inte tillämpas.
- bifall till förvaltningens förslag att man får i uppdrag att, i samverkan med Bostadsstiftelsen Signalisten, gradvis återföra ansvaret för de parkeringsplatser som har daguthyrning till förvaltningens ansvar och att reglera om dessa till boende- och besöksparkeringar.
- bifall till förvaltningens förslag att parkeringsområden med hög vakansgrad som Signalisten administrerar ska överföras till förvaltningen och omvandlas till boende- och besöksparkeringar.
Vi yrkar, i det fall nämnden bifaller förlagen till höjda avgifter
- att förvaltningen får i uppdrag att efter 12 månader utvärdera effekten av de höjda parkeringsavgifterna för att se om de då har givit förväntat resultat med avseende på fler lediga parkeringsplatser, färre felparkeringar, minskad söktrafik, ökad tillgänglighet för angöring samt överflyttning till kollektivtrafik.”