Solna ska ha Sveriges bästa skola

Allting börjar med en bra skola inklusive förskolan och det är därför vi säger: Skolan först!

Anledningen är för att vi vill ge Solnas alla barn och ungdomar de bästa förutsättningarna för att kunna förverkliga sina egna mål och drömmar i livet och bli självständiga individer.

Vår skolpolitik utgår alltid ifrån att höja kunskapsresultaten. En viktig del i det arbetet är den kunskapsstrategi som vi tog fram i slutet av 2017 och nu också har förnyat. För om vi ska nå en skola där alla elever når sin fulla potential är det också viktigt att vi har en plan för hur det ska gå till.

Under vår tid som ansvariga för skolan har vi höjt kunskapsresultaten men det är en bra bit kvar innan vi är nöjda. En del av arbetet är att fortsätta höja skolpengen vilket har skett varje år, nu i år med i genomsnitt 4%. Men det är viktigt att vi inte tappar takten utan vi måste kontinuerligt se till att skjuta till de resurser som skolan behöver.

För Liberalerna är det viktigt att de elever som är i behov av extra stöd i skolan också får det. Under den här mandatperioden har vi inrättat särskilda undervisningsgrupper på varje skola, höjt det så kallade strukturtillägget och i höst startas en central särskild undervisningsgrupp för de som behöver extra stöd under i princip hela skoldagen.

En annan del i att förbättra kunskapsresultaten är att ha bra skollokaler då det är en arbetsmiljöfråga för elever och personal. Vi har rustat upp många av våra skolor och nu också inrättat en skolupprustningsfond med drygt 500 miljoner. Det är något Liberalerna arbetat för länge, redan 2010 drev vi “Rusta Solnas skolor nu”.
Vi har även byggt nya skolor i Järvastaden och Bagartorp och vi har återöppnat skolan i Hagalundsparken. Under nästa mandatperioden öppnar vi även upp ytterligare en skola i Järvastaden, denna gång i kommunal regi. Mycket snart kommer det också återigen bli aktivitet i Sunnanskolan då både särskola och Waldorfskola flyttar in.

Här kan du läsa om alla upprustningar som gjorts under mandatperioden.

En annan nyckel till höjda kunskapsresultat är att det råder studiero i skolan. Vi vill därför se mindre klasser i Solna, vi säger max 25 st elever i varje klass.

Ingen elev ska heller ska bli utsatt för mobbing eller trakasserier, mobilen ska vara avstängd under lektionstid och vi vill se så kallade förväntanskontrakt där vårdnadshavares, lärares och elevers ansvarsområden tydliggörs. Gällande mobbing och trakasserier är det också viktigt att vi fortsätter satsa på en bra och närvarande Elevhälsa.

Vi har även samlokaliserat särskolan så att de eleverna nu har en egen skola där de kan gå från förskoleklass till 9:an, och från i höst även gymnasiet.

Vi har också tagit fram handlingsplaner för särskilt begåvade elever, handlingsplan för att främja psykisk hälsa, infört sociala mentorer samt en strategi för att motverka hedersvåld och förtryck. Värt att nämna är också att vårt gymnasium hör till de gymnasier som har högst söktryck i länet.

Vill du veta mer om vår skolpolitik där du också hittar mer om förskolan kan du läsa vårt handlingsprogram som du hittar här.

• Barngruppernas storlek ska fortsatt minska.
  • Satsa på förskollärarna, Solna ska vara en attraktiv arbetsgivare.
  • All personal ska ha pedagogisk utbildning och de som inte har det idag ska erbjudas vidareutbildning.
  • Förskolegårdar och skolgårdar som är utformade efter barnens behov.
  • Max 25 elever i varje klass.
  • Fortsätt höja skolpengen för att fler ska nå kunskapsmålen.
  • Anställ administrativ personal så att lärarna kan vara lärare.
  • Fler speciallärare och specialpedagoger.
  • Fortsätt rusta upp Solnas skolor.
  • Barn i behov av stöd ska få det i tid.
  • Bygga ut ungdomsmottagningen och satsa ytterligare på Elevhälsan.