Solna, idrottens stad

Liberalerna är Solnas idrottsparti och vi har länge drivit på för mer satsningar på idrotten, framför allt för våra barn och unga. Solna har en lång historia av att vara en idrottsstad och det är något vi är stolta över och vill se utvecklas.

En av Liberalernas viktigaste visioner är att alla Solnas barn och unga ska ha rätt till en meningsfull fritid men idag är det långa köer inom barn- och ungdomsidrotten pga att vi har fler som vill idrotta än vad det finns plats i våra anläggningar. Därför måste vi satsa på fler anläggningar så att köerna försvinner.

Om några månader invigs den nya simhallen i anslutning till Arenastaden. Det är något vi är väldigt stolta över eftersom det har varit Liberalerna som tydligast drivit frågan om en ny simhall. När Vasalundshallen inte längre fyller funktionen som simhall vill vi att den omvandlas till ett centrum för inomhusidrotter, ett steg i rätt riktning just vad gäller att få fler anläggningar i Solna.

Vi har länge också drivit frågan om ett Idrottens hus, där skulle flera idrotter kunna få plats samt med lokaler för föreningslivet. Vi tror att en utmärkt plats för detta skulle kunna vara intill Solnahallen. Under den här mandatperioden har flera idrottsanläggningar rustats upp i varierande grad, vi har också snart en helt ny idrottsplats i Järvastaden med ett tillhörande elljusspår.

Idag är det fler killar än tjejer som idrottar vilket vi tycker är tråkigt. Politiken och föreningslivet tillsammans måste därför göra mer så att denna skillnad inte består. Vi tycker också det är viktigt med ett jämställt föreningsliv på så sätt att de idrotter som drar fler tjejer än killar ska ha rätt till samma stöd. Ett jämställt förenings- och idrottsliv är en självklarhet för Liberalerna.

Vi tycker även att det är viktigt att vi satsar på fler platser för spontanidrott runt om i Solna – all rörelse är bra rörelse.

Vi vill:

• Bygga ett Idrottens hus i Skytteholm.
  • Utveckla Vasalundshallen till ett centrum för inomhusidrott när det gamla badet läggs ned.
  • Bygga bort köerna till barn- och ungdomsidrotten.
  • Rusta upp våra idrottsanläggningar.
  • Jobba för att fler tjejer ska börja idrotta.
  • Bygg minst tre skateparker i Solna.