(MP) stoppar utvärdering av Solnas kraftigt höjda P-avgifter
Peter Edholm (L): Är den ökade intäkten viktigare än miljö- och framkomlighetsargumenten?
Onsdag 25 oktober 2023
Förslaget, som lämnades in gemensamt av (L), (M) och (KD), sändes ut till nämndens ledamöter i förväg. Det kom alltså inte som en överraskning för de styrande partierna (S, V, C, MP). Det ställdes någon fråga om förslaget, men vid omröstningen var det endast (L, M, KD) som röstade FÖR en utvärdering.
Varför skulle man göra en utvärdering? Jo, i beslutsunderlaget står angivet några olika positiva effekter som de styrande förväntar sig att en höjning av P-avgifterna ska ha. Höjningen ska leda till:
- att fler åker kollektivt
- fler lediga parkeringsplatser och därmed minskad trafik när bilister inte längre behöver leta lika länge efter en ledig plats
- färre felparkeringar
- ökad tillgänglighet för ”angöring” – t.ex. när man ska hämta/lämna någon eller för varutransporter
Min tanke var att man efter 1 år skulle utvärdera om Solnaborna verkligen får de här positiva effekterna av att höja P-avgifterna. Jag är tveksam, och nu lär vi inte heller få veta om sambandet finns.
I samband med att vårt förslag röstades ner angavs inga särskilda skäl. Jag ställde därför en interpellation till tekniska nämndens ordförande Bernhard Huber (MP) för att få höra mer om de styrandes tankegångar. Interpellationsdebatten i den här frågan står på föredragningslistan inför kommunfullmäktiges sammanträde på måndag (den 30 oktober). Vi får se om bilden klarnar då.
Min misstanke är den att de styrande är mer intresserade av den ökade intäkten (+ 28 miljoner per år) än av de miljö- eller framkomlighetsrelaterade skäl som man har angivit.
PS: (L), (M) och (KD) röstade emot den stora höjningen av P-avgifterna som uppgår till som mest 35% (för 90 dagars boendeparkering). Däremot röstade vi för höjningen av felparkeringsavgifterna.