Hagalund

Hagalund är en viktig stadsdel för oss liberaler. Här bor människor från världens alla hörn som bidrar med en mångfald i fråga om bakgrund, kultur och personligheter. Detta gör att man tillsammans blir inte bara fler utan också starkare och bättre. Hagalund är ett bra exempel på vad vi menar när vi säger att ”mångfald berikar” eller att ”mångfald är bättre än enfald”. Den insikten ingår i vårt socialliberala DNA och gör Hagalund till en stadsdel som är viktig för oss.

I Hagalund samverkar drygt tio tusen invånare på en av Sveriges mest tättbefolkade ytor. Man har mycket goda kommunikation med både bussar, tvärbana och pendeltåg. Närhet till T-bana i Solna centrum finns redan och det förbättras ytterligare när vi 2027 får en T-baneuppgången för den nya gula linjen i Hagalund.

Sukrî Demir (L), gruppledare Barn- och förskolenämnden.

Vi vill mer för Hagalund

Vi liberaler kommer ihärdigt att arbeta för Hagalund. Vi vill nu ta nästa steg i vår vision om en helhetslösning för stadsdelen. I det vi kallar Hagalundsstrategin 2.0 gör vi ett omtag i samarbetet mellan de boende, staden, fastighetsägarna och föreningslivet i Hagalund. Detta är vad vi vill göra för att förbättra Hagalund:

• Återuppbygg det brandhärjade huset i centrum
  • Rusta upp övriga centrumbyggnader
  • Ett snyggt och tryggt torg
  • Cirka 700 nya bostäder i området
  • Rusta upp och ta hand om gatumiljön
  • Bergmarkska villan rustas och tas i bruk
  • Bygg en utomhusscen vid vattentornet

Vi infriade våra vallöften

Vi liberaler har under hela 2000-talet, inom den politiska majoriteten som styr Solna, aktivt jobbat för Hagalund. Vi är glada att flera av våra politiska förslag och vallöften nu har blivit verklighet:

• Parkskolan återöppnad i Hagalund
  • Solna Kulturskola flyttad till Hagalund
  • Ny tunnelbanelinje till Hagalund
  • Ny aktivitetsyta för rörelse och kul
  • Konstgräs på upprustad fotbollsplan
  • Fritidsgården Fabrik38 öppnad
  • Rosenträdgården upprustad
  • Signalistens innergård upprustad till toppklass
  • Den öppna förskolan har fått nya lokalerPeter Edholm (L), kultur- och fritidskommunalråd.