Givetvis ska Solna ha en skatepark

Onsdag 27 april 2022

I början av 2021 så hörde sig då 12-årige Otto av sig i ett brev till Solna stad med önskan om en skatepark då han och många andra skateintresserade saknar en sådan. Kultur- och fritidskommunalrådet Peter Edholm (L) bjöd då in Otto till en träff i stadshuset för att höra mer om hans tankar och idéer. Tanken på en skatepark hade funnits redan innan då flera Solnabor efterfrågat detta. Peter Edholm var även i kontakt med Solna Skateboardförening som självklart instämde.

Nu menar Liberalerna Solna att det är hög tid att skrida till verket efter att vi också fått in det som ett utredningsuppdrag i årets budget. Vi vill se en rejäl permanent skatepark och en lämplig och central placering skulle kunna vara vid ishallarna.

Solna behöver fler mötesplatser för barn och unga, en skatepark skulle absolut fylla en sådan funktion.

-Skateparker finns på många olika håll runt om i landet och nu är det dags att också Solna får en. En del kanske tror att skatekulturen lämnades kvar någon gång på 90-talet men den har alltid varit i högsta grad levande och intresset bara växer. Dessutom är det många familjer som gillar att skejta tillsammans, jag vet också att det finns föreningar som kombinerar skateåkande med till exempel läxläsning, säger Peter Edholm (L), kultur- och fritidskommunalråd.